Czerwone warzywa, to kolejna grupa, którą warto zaprosić do swojej kuchni. Jedząc czerwone warzywa wspieramy nasz układ krwionośny i mamy mniej zmarszczek. Ten kolor może też wpływać na poprawę naszego nastroju i samopoczucia – wiec warto po niego sięgać w czasie jesiennej nostalgii.

Czerwone warzywa charakteryzują się wysoką zawartością działającego antyoksydacyjnie likopenu, który wpływa na opóźnianie procesów starzenia i redukcję poziomu złego cholesterolu (LDL). Obecny w czerwonych warzywach potas, pomaga wyregulować ciśnienie krwi, pozbyć się nadmiaru wody z organizmu i korzystnie wpływa na pracę serca. 

Czerwone warzywa

  • Pomidory – witaminy A, C i K, a także duża ilości witaminy B6, kwasu foliowego. Pomidory są źródłem potasu, manganu, magnezu, fosforu i miedzi.
  • Czerwona papryka – witamina C, A i E. Zawiera cenne flawonoidy, czyli przeciwutleniacz działający antynowotworowo.
  • Burak – witaminy C, B1, kwas foliowy, witaminę A oraz beta-karoten. W burakach znajdziemy również bardzo dużo różnych składników mineralnych, m.in. wapń, potas, mangan, magnez, miedź, fluor oraz sód. 
  • Rzodkiewka – dostarcza sporo minerałów (głównie potas, ale również wapń, fosfor, magnez, żelazo, cynku, miedź i fluor) oraz witaminy – w tym kwas askorbinowy i witaminy z grupy B. W rzodkiewce znajdziemy również błonnik, kwas foliowy, retinol, prowitaminę A i niacynę.
  • Czerwona kapusta – jest doskonałym źródłem białka, błonnika, węglowodanów, witamin: C, K, B1, B2, B6, A i minerałów potas i w mniejszych ilościach żelazo, wapń, magnez, fosfor, miedź i cynk.
  • Czerwona cebula – Zawiera potas, siarkę, wapń, magnez, żelazo, mangan, miedź, cynk, jak również szereg witamin z grupy B, witaminy C i E.

Warto też wspomnieć, że pomidory i papryka nie tracą swoich wartości odżywczych po obróbce termicznej. 

Zupa krem z pieczonej papryki i pomidorów na poprawę nastroju

  • 3 czerwone duże papryki
  • 0,5 kg pomidorów
  • Bulion ok 1 l.
  • Masło klarowane ok. 20 gr.
  • Śmietana – opcjonalnie
  • Sól, pieprz, słodka papryka

Rozgrzej piekarnik do 200 stopni. Papryki przekrój na pół, wyjmij gniazda nasienne i gąbczaste błony. Ułóż na blasze wyłożonej papierem do pieczenia skórą do góry.  Piecz ok 30 – 40 min. 

W tym czasie sparz pomidory i obierz ze skórki, pokrój drobno. Do garnka wlej oliwę z oliwek lub masło klarowane i dodaj pomidory – przesmaż, gdy puszczą sok dodaj bulion.

Upieczoną paprykę obierz ze skórki i miąższ dodaj do pomidorów i bulionu. Gotuj wszystko ok. 15 min., dodając do smaku sól i pieprz oraz odrobinę słodkiej papryki. 

Wszystko razem zmiksuj i możesz na końcu dodać łyżkę śmietany.

Podawaj z grzankami lub z uprażonymi orzechami lub pestkami dyni.