Oleje to produkty, których chętnie używamy w kuchni do przyrządzania potraw i smażenia. Tłuszcze są nośnikiem smaku i warto je stosować w kuchni ponieważ rozpuszczają się w nich takie witaminy jak A,D,E i K.

NNKT (nienasycone kwasy tłuszczowe) to pożyteczne tłuszcze, które oddziałują korzystnie na pracę układu nerwowego, serca i wielu innych procesów zachodzących w ludzkim organizmie. Wykluczenie tłuszczy z diety nie jest dobrym rozwiązaniem, ponieważ tłuszcze regulują naszą gospodarką hormonalną, nawilżają i biorą udział w odbudowie komórek. Wspierają naszą odporność i układ nerwowy. Są potrzebne w naszej diecie jak białka i węglowodany. 

Olej z czarnuszki – informacje znajdziecie w tym wpisie na blogu

Olej z wiesiołka – wiesiołek to dość pospolita roślina, która rośnie na łąkach i polach. To co najcenniejsze, ukrywa w bardzo drobnych, twardych nasionach. Olej z wiesiołka ma zastosowanie w leczeniu chorób skórnych, wzmacnia włosy i paznokcie, kobiety cierpiące na PMS stosując ten olej mogą zauważyć znaczącą złagodzenie tych dolegliwości (również ich otoczenie). Wiesiołek wzmacnia odporność i obniża poziom cholesterolu.

Olej z wiesiołka tłoczony jest na zimno, pozwala to zachować wszystkie cenne składniki tej rośliny. Nie nadaje się do gotowania czy smażenia, można go dodawać do sałatek, zimnych sosów, smarować nim skórę czy włosy. Olej wiesiołkowy ma trwałość ok. roku – po otwarciu należy przechowywać go w lodówce.

Olej z pestek dyni – ma wiele właściwości, dlatego znalazł swoje zastosowanie w medycynie niekonwencjonalnej. Polecany jest przy schorzeniach prostaty i układu moczowego oraz w profilaktyce przeciwnowotworowej, przeciwzapalnej, przeciwwrzodowej i przeciwstarzeniowej. W oleju tym znajdziemy mnóstwo witamin, minerałów, przeciwutleniaczy, zdrowych tłuszczów roślinnych oraz wiele aktywnych związków sprzyjających zdrowiu i ładnemu wyglądowi.

Profil kwasów tłuszczowych w oleju z pestek dyni nie jest jednak tak korzystny. Olej z pestek dyni w 18,8 proc. składa się z nasyconych kwasów tłuszczowych. Resztę stanowią nienasycone kwasy tłuszczowe, na które w 33,4 proc. składają się kwasy jednonienasycone, a w 47,8 proc. kwasy wielonienasycone.

Decydując się na zwiększone spożycie oleju pestek z dyni, trzeba pamiętać o uzupełnianiu (suplementowaniu) niedoboru kwasu linolenowego dla zachowania odpowiedniego stosunku kwasów tłuszczowych omega-6 i omega-3.

Olej lniany – ze względu na proporcje kwasów omega-3 do omega-6 jest polecany osobom, które mają problem z nadwagą. Codzienne spożywanie ok. 2 łyżek oleju lnianego wspiera regulacje metabolizmu i pomaga w spalaniu tkanki tłuszczowej. Olej lniany wspomaga też działanie wątroby, dzięki czemu efektywniej pozbywa się tłuszczu. Spożywanie oleju lnianego pozwala też pozbyć się złogów zalegających w jelitach, co powoduje poprawę samopoczucia i uczucie lekkości. 

Olej lniany przyczynia się też do redukowania obrzęków i pomaga pozbyć się z organizmu zalegającej wody. Zmniejsza też apetyt na słodycze.Olej lniany można stosować tylko na zimno. Absolutnie nie nadaje się do obróbki termicznej, wtedy traci swoje właściwości prozdrowotne.