Swój charakterystyczny fioletowy kolor warzywa zawdzięczają antycyjanom, czyli naturalnym barwnikom, które działają przeciwalergicznie, przeciwgrzybiczo, przeciwnowotworowo i przeciwwrzodowo. 

Istnieje przynajmniej kilka powodów, dla których warto jadać te warzywa:

  • opóźniają proces starzenia – warzywa o fioletowym kolorze to bogactwo antyoksydantów, dzięki którym skóra starzeje się znacznie wolniej. Warto również wiedzieć, że im bardziej intensywny jest ich purpurowy kolor, tym więcej jest w nich przeciwutleniaczy;
  • obniżają ciśnienie krwi – dzięki sporej zawartości flawonoidów, fioletowe warzywa obniżają ciśnienie krwi, hamują agregację płytek krwi oraz wzmacniają naczynia krwionośne;
  • wzmacniają serce – regularne spożywanie warzyw o purpurowym kolorze wpływa korzystnie na zdrowie naszego serca, dzięki czemu zmniejsza się ryzyko poważnych sercowych chorób, obniżają również poziom złego cholesterolu;

  • mają działanie przeciwbakteryjne i przeciwzapalne – warto o nich pomyśleć w czasie jesiennych infekcji;
  • pomagają zapobiegać cukrzycy – produkty zawierające flawonoidy regulują poziom glukozy we krwi, a co za tym idzie – zmniejszają prawdopodobieństwo rozwinięcia się cukrzycy typu 2
  • zmniejszają ryzyko chorób nowotworowych – antycyjany sprzyjają samozniszczeniu komórek nowotworowych; 
  • pomagają zapobiegać otyłości i wspierają odchudzanie;

Najpopularniejsze fioletowe warzywa w Polsce to:

  • bakłażan,
  • czerwona kapusta,
  • czerwona cebula.

Można jeszcze spotkać fioletową marchewkę, fioletowe ziemniaki czy fioletową kalarepę – po wszystkie te warzywa warto sięgać, bo im kolorowej na naszym talerzu tym zdrowiej.