Ostatni weekend wakacji postanowiłam jakoś osłodzić synowi. Domowa, bardzo krucha tarta ze śliwkami, to nie tylko słodka przekąska, którą można zjeść np. na II śniadanie, ale także świetny podwieczorek lub deser na poprawę humoru.

Śliwki to bogate źródło:

  • witaminy A;
  • witaminy E;
  • witamin z grupy B;
  • żelaza, magnezu i fosforu;
  • błonnika.

Mąka orkiszowa

Już od dawna w mojej kuchni zamieniłam zwykłą pszenną mąkę na orkiszową. Długo eksperymentowałam, aby moja rodzina zaakceptowała mąkę pełnoziarnistą a nie „białą”. Ciągle słyszałam: „ta ciemna mąka gryzie w zęby”. No i bingo, w końcu znalazłam rozwiązanie – mąka orkiszowa, dużo delikatniejsza od mąki razowej lub innej pełnoziarnistej. Bogata w błonnik, witaminy z grupy B, zawiera też większą ilość białka. Polecam spróbować.

Tarta jaką Wam proponuję, to nie tylko słodka przekąska – dzięki niej dostarczasz powyższe składniki odżywcze i wiesz, że Ty i Twoja rodzina jecie zdrowe i smaczne słodycze. 

Do tarty potrzebujemy:

  • 300 g mąki orkiszowej;
  • 20 g cukru;
  • 1 jajko;
  • kostkę masła;
  • ok. 1 kg śliwek (mogą być węgierki);
  • cynamon;
  • syrop klonowy;
  • płatki kokosowe – opcjonalnie.

Jak przygotować?

Mąkę, jajko, masło i cukier zagnieć na kruche ciasto – aby uzyskać jednolitą masę plastyczną.

Zagniecioną kulkę owiń folią spożywczą i włóż do lodówki, na ok. 20 min lub do zamrażarki na 10 min.

W tym czasie rozgrzej piekarnik do 180 st. C.

Przygotuj formę do tarty (ja położyłam papier do pieczenia, możesz też formę nasmarować masłem i oprószyć mąką lub zmielonymi płatkami owsianymi).

Ciasto wyjmij z lodówki lub zamrażarki, rozwałkuj i umieść w formie do tarty.

Nakłuj widelcem spód tarty na całej powierzchni.

Podpiecz ok. 15 min.

W tym czasie przygotuj śliwki – wyjmij pestki i pokrój na ćwiartki. 

Podpieczony spód posyp cynamonem i ułóż na nim śliwki, polej odrobiną syropu klonowego – ok. 10 g (2 łyżeczki), posyp opcjonalnie płatkami kokosowymi.

Piecz przez kolejne ok. 35 min.

Po wyjęciu z piekarnika ostudź przez ok. 10 – 15 min i tarta jest gotowa do jedzenia.

Mój syn był zachwycony – pychotka! 

Jedna porcja to ok. 365 kcal – to mniej niż 1 baton czekoladowy.